“Tko će preuzeti odgovornost za promašaje Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji?Sve dosadašnje primjedbe i prijedlozi iz naših sredina (članica OSVIT-a) nisu prihvaćene, iako logikom dugogodišnjeg rada mislimo da poznajemo stvarno stanje i problematiku djelovanja vezanih za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom.”- zajednički je stav članica OSVIT-a, koje čine Centar za rehabilitaciju Zagreb, DES, Lada, Srednja strukovna škola Varaždin, Suvenir Arbor Vitae i Tekop Nova.
Zakon o profesionalnoj rehabilitacij i zapošljavanje osoba s invaliditetom bio je tema proširene sjednice Upravnog Odbora OSVIT-a, koja se održala 25. studenog 2013. godine. Na održanoj sjednici Upravnog Odbora dogovoren je konačan prijedlog Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom, sa kojim će se Udruga OSVIT očitovati nadležnim tijelima. Primjedbe i prijedlozi na konačan Prijedlog Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom:
Na proširenoj sjednici Upravnog odbora Udruge OSVIT, održane 25. studenog 2013. godine razmatran je i konačan prijedlog Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom. U raspravi je konstatirano da sve dosadašnje primjedbe i prijedlozi iz naših sredina (članica OSVIT-a) nisu prihvaćene, iako logikom dugogodišnjeg rada, mislimo da poznajemo stvarno stanje i problematiku djelovanja vezanih za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom. Predlagatelj Zakona nepokolebljivo brani svoja rješenja, pa će vjerojatno jednakom mjerom preuzeti odgovornost za promašaje. U ovom tekstu ne iznosimo sve ono novo, po našem mišljenju, dobro koje unaprjeđuje profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom već iznosimo samo ono što bi u Zakonu trebalo promijeniti:
- U Zakonu nije dovoljno definirana uloga osnivača prilikom osnivanja i djelovanja zaštitnih i integrativnih radionica te predlažemo:
a) Da se u Članku 18. doda stavak 3. koji glasi: Osnivači su dužni osigurati sredstva za osnivanje i djelovanje integrativnih radionica.
b) U Članku 20. dodati stavak 3. : Osnivači su dužni osigurati sredstva za osnivanje i djelovanje zaštitnih radionica.
- Uvođenjem kvotnog sustava za realni sektor iznosimo primjedbe:
a) U stavku 1. Članka 7. daje se obveza poslodavcu pri zapošljavanju osoba s invaliditetom daje se preveliki manevarski prostor prilikom odlučivanja i odabira radnih mjesta na kojima će se osoba s invaliditetom zaposliti.
b) U stavku 4. Članka 7. preširoko je definiran broj osoba s invaliditetom koje se ubrajaju u ispunjavanju obveze kvotnog zapošljavanja osoba s invaliditetom.
Predlažemo da stavak 4. glasi na slijedeći način: “U ispunjavanje obveze kvotnog zapošljavanja osoba s invaliditetom ubrajaju se zaposlene osobe s invaliditetom te osobe s invaliditetom čije redovno obrazovanje poslodavac stipendira.“
- Preciznije definiranje novčane naknade iz kvotnog sustava:
a) Mišljenja smo da iz Zakona mora biti razvidno za što je namijenjena novčana naknada i koja institucija može s njome raspolagati. Stoga držimo da ukoliko je predlagatelju doista interes poticati i unaprijediti profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom trebao bi u članku 9. iza stavka 6. dodati novi stavak 7. koji glasi: „Novčana naknada namijenjena je za unaprjeđenje sustava profesionalne rehabilitacije i zapošljavanje osoba s invaliditetom koju provodi Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje.“
- Rok od godine dana u Članku 43. Zakona je prekratak (rok je skraćen za 60 dana u kojem je predviđeno donošenje Pravilnika). U navedenom roku treba uskladiti kompletan unutrašnji ustroj, provesti Zakonom predviđene procedure i ishoditi suglasnost osnivača. I sve to pretpostavlja ažurnost i tijela koja trebaju profunkcionirati po novom Zakonu.
Predlažemo da rok u Članku 43. Zakona bude 5 godina.
- Reguliranje bitnih zakonskih rješenja Pravilnicima smatramo neprihvatljivim zbog pravne nesigurnosti svih subjekata koji Zakon primjenjuju i na koje se Zakon odnosi.
- Regionalni centri, organizacija, definiranje regija
Koja od regionalnih podjela Republike Hrvatske će se primjenjivati kod osnivanja navodnih četiri regionalna centra za profesionalnu rehabilitaciju.
Osnivanjem Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom gubi se osnovna zadaća Fonda za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom.
Republika Hrvatska će biti jedina država Europe koja će u okviru Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom imati Fond i jedinstveno tijelo vještačenja, a to predstavlja eksperiment in vivo.
Dosadašnja uloga Fonda stavlja se u drugi plan obzirom da sredstva koja su dosada bila namijenjena profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom najblaže rečeno postaju upitna s obzirom na dosadašnju praksu kontinuiranog smanjenja proračunskih sredstava Fondu.